Monday 4 July 2011

Menulis Adalah Terapi Awal Yang Bagus


setuju??? kalau korang tak setuju, cuba try.aku bukan doktor yang ade buat ujikaji eksperimen bagai..tp aku ckp berdasarkan pengalaman dan pembacaan..hehehe.tp untuk kes2 ringan lah..diingatkan ye, kes2 ringan shj.klu dh rase berat kene jugak jumpe kaunselor..kang org caj giler plak.huhu..



ok menulis yg aku mksd kn adlh bkn menulis karangan sekolah dengan format bagai.tp mksd aku kat sini menulis seakan menconteng.paham x???klu tak paham, korang paham kan lah jugak..payah aku nk trg..haha.

aku tnye korang lah, kenape byk mural contengan kat street wall???knp dowang menconteng bagai kat situ ek??..aku tgk mmg cantek! tp salah tempat lah..bile tnye knp..korang nak tau ape dowang jawab, ia merupakan kepuasan mereka bekarya.ape yang dimaksudkan puas???of coz lah terapi untuk dowang..ok ape wat cm tu..dr dowang wat benda tak elok kn.leh release tension beb..percaya lah...

nk cite ni. dlu aku der diary..diary bodoh lah org kate..buku bodoh jer.tak nmpk gagah pon tp itu lah diari aku tempat aku luah perasaan.ceh...ye lah, cube korang pk2 kan balek,tak kan sume yang ko rase ko nak citer kat org kn. lu time skolah cinta monyet, ngah kemaruk bercinta tak berasas, tak kan sume yang ko feeling2 nak cite kat mak bapa family sume..ade yang mkn penampo kang.takde privasi cm tuh & tak selamat untuk kesihatan.haha.tp ni contoh jgn ikut.aku tak pat pk cth len wat mase ni.huhu..dan satu lg takkan sume org leh paham luahan hati korang.nk jumpe kaunselor tkt kene caj psikitrik.giler..tak nak aku..

soooo...dengan cr menulis boleh..serius aku ckp..bile korang menulis or menconteng ape kejadah sume, korang kan dpt rase len..different explaination..mebi..bagi aku ia too subjective...sebabbbbb.....from my side, aku rase ape yang terpendam dh terluah..korang tulis la or conteng sebanyak mane korang mahu smpi tak tau ape nak luah kan pe, then kat situ korang akn rase satu batu besar yang hempap korang tuh dh semakin ringan.aku rase cmtu lah..tak tau lah korang..aku rase bile menulis ni mcm terapi...sekurang2nya ia merupakan langkah awal aku untuk meluahkan perasaan..klu korang jenis yang bukan kaki diari, korang tulis ats rough paper, conteng conteng conteng smpi puas pastu buang, korang percayalah rase skt hati ker sdey ker yg terbuku 'terbuang'sekali mase ko buang kertas tuh..haaa...see...kn dh boleh mengurangkan tekanan..


tp harus diingtkn jgn lah korang obses sgt..sumtimes u need pepel to talk to..aku ckp cm ni sbb kdg2 ade kala nye perasaan kite atau keinginan kita yg tak terluah dengan kate2..so u need an immediate solution.at least release ar sket...not more than that.

ok. kat bawah ni, aku point2 kan ape yang aku rase knp menulis ni terapi.mane yang kene ngan korang amek lah, mane yang tak ignore jer yer.aku sekadar berkongsi pengalaman sharing is caring.tak gitu ;p 

kita mula dengan : 

1. langkah pertama utk menenangkan perasaan 
(walau tak totally cover up all, at least we release a bit)

2. tak sume org leh paham ape yang nak kite smpi kn.

3. sekurang-kurangnya tak sakit hati sangat bile luahan perasaan kite tak didengari
(sumtimes ade org bukan mengurangkan tekanan kita, menambah lg adalah.huhu)

4. tak perlu kos yang tinggi :D
(kalau dah kronik, kene gak jumpe doktor)

5. kadang2 tu, ada yang ambil painkiller.tak baik untuk kesihatan. tukar kn painkiller kepada penkiller..ok???hahaha

6. kate lah ade hajat tak tertunai, time tulis tu leh gak wat bajet..time tu leh pk kan care nak menabung.haa..kan dh dpt satu jln penyelsaian tuh.menabung amalan mulia.hihi..

7. kalau korang slalu menulis, nanti lama kelamaan tulisan pon jadi smkn cantek.haha


8. klu korang dh bosan sgt menconteng tuh, cm tak release gak, aku nasihatkan byk2 lah istigfar dan bc Al-Quran.itulah sebenarnya ketenangan HAKIKI. insyaAllah ;)


byk lgi yang korang leh dpt melalui menulis dan penulisan ni..bkn sekadar terapi tp jom kite bc kat 1 page ni.. sgt2 berinfomasi. jd menulislah.hihi



ok.yg baik amik sbg pedoman, yg tak baik tu djadikan sempadan.amalkan gaya hidup sehat.selamat mencuba. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...