Friday 22 July 2011

Lumrah Kehidupan


post ni agak serius. setiap hari aku akan memandu about an hour ke pejabat..nak dikatakan setiap hari jugak lah aku bertemu dengan karenah manusia di jalanraya.berpusu-pusu ke destinasi masing2..

aku terfikir...dan aku nk share kat sini...ape yang aku nak cakap kat sini, aku memang rase tersentuh dengan pengertian sebuah kehidupan. walau pun di atas jalan raya tapi ia cukup mengajar aku sense of humanity. nak dikatakan setiap pagi aku akan melihat pelbagai gelagat manusia..bukan mengenai cara mereka memandu..tp aku nak sentuh kasta di jalanan..

dunia..kadang2 aku rasa sangat kejam..zalim pada sesama manusia..yang senang berlumba mengejar kekayaan kedudukan..masa itu duit? ya.. hamba duit. yang miskin? mungkin hari nih dieorg bgn pg dengan harapan ade makanan untuk diisikan ke dalam perot..mgkn tidak menggunakan duit tp kutip di tepi2 jaln..kutip tin2 kosong untk dikumpul dijadikan wang..subhanallah...aku sendiri ade kutip tin wat collection besi buruk..tp itu bkn sumber kewangan tetap aku..tp aku rase itu merupakan kemestian buat die orang. kdg2 tuh aku terjumpa jugak dengan sebilangan kecil org yang mcm nih..penoh satu basikal dengan plastik, guni, tin. macam-macam la..pakaian yang mmg lusuh..baju bkn lah adidas, john master atau crocodile,,baju yang tak berwarna. mmg nampak uzur..aku rase nak menangis dan penah aku menitiskan air mate.aku jer yg slalu tak penah rase nak bersyukur.. astagfirullah..

lain nye pulak dengan yang bawak motor..kdg2 tu aku dengar bunyi enjin motor mcm nak roboh..tp mgkn itu shj kenderaan yang die ade..nak cari rezki..peduli lah ape org nak kate..bkn org yang kasik mereke duit..dalam hati aku terdetik, kesian dieorg.hidup di dunia ni terlalu subjektif kan..asl kan mereka bekerja cari duit yang halal dan semoga Allah merahmati mereka..paling kesian bila hujan..basah lokos..berhenti somewhere tunggu teduh...ade yang ttp keraskan hati merempuh hujan..sgt bahaya..aku cukup risau..sebab mak dan abah pon bawak motor..stp kali aku lihat msti aku terbayang muka mak abah..selamat kan lah mereka Ya Allah..amin.

aku cukup sensitif melihat pemandu lori ker treler ker kontena bas sume..mmg ade peristiwa di sebalik..bile time jumpe driver lori yang besar2 bwk muatan byk naek bukit..mmg sgt slow..msti berat kan..kaki tekan pedal msti skt kan..brg2 yg bwk tu bile dh smpi nnt msti nak kene punggah..memandu ni mmg meletihkan..tmbhan lagi bile time tengahari terik.bile mlm len plak..kuat betol mental dan fizikal dowang demi mencari sesuap nasi..yang bawak bas, bwk byk nyawe..byk jugak lah risiko nye..yang drive bas ekspress..msti dowang drive untuk long journey kan..tinggal kan family rumah..bahaya sentiase di depan mate..kuat semangat dowang kan....sape lah tak nak dok kat kusi empok, aircond dan ade pembantu anta air..tak yah berpanas bersesak..tmbhan lg yang ade driver sendiri..leh jadi lupe daratan cm tu klu tak betol2..huhu

mereka yang bekerja di tepi jalan..pekerja buruh..pasang kabel..tarik kabel sejauh mane perlu..btol kan lampu jalan..pekerja kontrak tapak binaan..takde istilah baju yang cntek untuk dipadankan..peluk botol air jalan ramai2 menuju tempat mencari rezki.. cm ner lah nnt time pose..klu dowang tuh islam, gak nye dowang pose ker tak ek..mmg berat keje yang dowang buat..haaaiiiiiii..entah lah..

yang aku lihat baru sikit..kat lorong2 celah2 sana mesti lagi byk yang masih mengintai rezki dorang yang dowang tak tahu sama ade ape hidangan hari itu.ade mkn atau tidak..atau dowang mkn ke tak..2 persoalan yang nmpk same tp mksd berbeza.bkn mcm kite yang dh leh rancang ari nih nk mkn ape, kang nak masak ape..susah kite mgkn tak same dengan kesusahan yang dowang rase kan.


sebenarnya ia byk mengajar aku erti kehidupan..hidup, rezki dan takdir semua org tak kan same.yang hebat, yang berpelajaran tinggi yang kaya sentiase di depan..yang susah, tak tinggi pelajaran nye tertinggal lah kat blakang..yang senang lupe yang susah.ko nye hidup ko tlg lah diri sendiri.aku penat cari kemewahan takkan senang2 nk share dgn ko..haaiiisshhh..aku tak mksd kan pada semua tp itu lah lumrah kehidupan. yang sentiase buat kite leka dlm memenuhi kehendak diri sendiri..dan kdg kala menyalahkan takdir ats bebanan yg ditanggung..agak nye yg bawak2 motor tuh mmg saje jer ker tak nak ade kete..tak kan nye lah..sbb dowang tak mmpu kan..kesian tol..kdg2 tgk satu motor penuh..mak apak anak 2 org lg..tmbh dengan brg skali..kesian giler aku tgk..


aku akui aku bukan lah seorang masyarakat yg bagos.mmpu tgk jer..tp tak hulur bantuan..bantuan cm ner nk kasik cm tu ekk..aku cume mmpu berdoa untuk kesejahteraan bersame.dan semesti nya bukan insan yang patuh pada Penciptanya.apa tah lg pada mereka yang disekeliling aku.aku masih lagi menilai diri dari byk sudut yang berbeza..mencari diri sendiri. ingin meletakkan diri sendiri pada tempat yang betol..ade kale nye aku rase mustahil. kerana aku sendiri  pon susah nk berubah..huhu


Sesungguhnya Allah tidak akan membantu klu insan itu sendiri tidak berusaha untuk berubah.ape2 pon biar kite susah di dunia, senang di akhirat..insyaAllah..cume ape yg aku harap kan semoga kesusahan yg mereka2 alami akan berakhir dengan kesenangan.dan yg senang tak mudah lupe daratan..hopefully..


wallahualam..




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...