Wednesday 3 August 2011

[tutorial] : FAVICON


apa itu FAVICON???mebi korang dh familiar tp aku just nak share sket tutorial (boleh dikatekan tutorial lah jugak kan).

FAVICON adalah singkatan bagi Favourite Icons, ia merupakan icon kecil di tepi kiri alamat website di browser address. file nye disebut Favicon.ico. ia terdiri daripada 2 type. static favicon.ico dan animated favicon.ico.ia sgt menarik. klu korang tgk kat fB, twitter ke ade icon kecil tu kan. kat blog aku pon ade..korang leh tgk kat ats tu.comel kan rama2 aku.haha

memula aku pening gak nak wat..tapi korang tak yah susah2 nak reka sendiri. aku suggest korang just click iconj senang jer dh leh copy code die.

lepas dh pilih icon yang korang berkenan, jom kite benamkan code tu.

cara nak letak Favicon dalam blog. ikut step nih..

1. pegi ke menu DESIGN then pilih EDIT HTML. klik pada box EXPAND WIDGET TEMPLATES.

2. Ctrl + F taip </head>. (pastekan code yang korang copy td di bahagian sebelah ats nya)

3. Click SAVE TEMPLATE.

dah selesai. sangat mudah.klu tak de masalah ia akan appear kat browser korang. 

try lah.

br je wondering..kat ie cm tak support jek coz aku online kat opis rama2 aku tak appear pon..sob..sob..aku klu online kat uma gune firefox.so far ok jek..so korang acu cube try test lah jd tak klu guna ie.

:)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...